X
تبلیغات
فقط عكس هاي اتومبیل - فراری

فقط عكس هاي اتومبیل

فقطtoyota-ft-hs-concept

فراری

انزو از کجا آمد؟

 

سال 2000 و 2001 بنز و پورشه دو سوپراسپرت جدید معرفی کردن و این در حالی بود که فراری همچنان سرخوردگی بزرگی از باختن مسابقات لمان و عنوان بهترین سوپراسپرت به مک لارن از دهه ی 90 قرن 20 داشت. از طرف دیگه این کمپانی برای نسل آینده ی ماشینهای 12 سیلندرش احتیاج به یک موتور جدید داشت. چون موتور 12 سیلندر قبلی که اولین بار در 456 دیده شده بود خیلی قدیمی شده بود. از اینجا پروژه ی f140 شکل گرفت. البته این کد موتور انزو هست و پروژه در فراری به اسم f131 شناخته میشد. ولی ژورنالیستها نامهای مختلفی برای این ماشین در نظر گرفتن: f60, fx,… که البته نام f60  که هنوز بعضیا به این ماشین نسبت میدن کاملا اشتباهه چون f40 وf50  که ماشینهای قبلی فراری با این ترکیب نام گزاری بودن برای 40 و 50 امین سالگرد تاسیس فراری ساخته شدن ولی انزو در سال 2002 عرضه شد که با 60 امین سالگرد فراری در سال 2007 خیلی فاصله داشت. پروژه ی موتور و شاسی به این صورت در فراری مطرح شد: موتور 12 سیلندر با حجم حدود 6 لیتر که حدس زده میشد بیش از 650 اسب قدرت داشته باشه و بدنه و شاسی فیبر کربنی به سبک فرمول 1 با وزنی کمتر از 1300 کیلوگرم. پروژه ی طراحی هم برای پینین فارینا به این صورت تعریف شد: یک سوپراسپرت موتور وسط با طراحی رادیکال و یاد آور اتومبیلهای فرمول 1.

 

رونمایی انزو

طرح کانسپت فراری انزو

طرح کانسپت انزو اولین بار درپاریس  به نمایش در اومد که البته شباهتهای بسیار زیادی به مدل تولید شده داشت. و اعلام شد که مثل f50 تنها 349 دستگاه ازش ساخته میشه و خریداران هم توسط فراری انتخاب میشن که الته بعدا فراری 50 عدد به این تعداد اضافه کرد و 399 دستگاه انزو تولید کرد که البته اگر انزویی که برای پاپ ساخته شد و بعدا برای کمک به سونامی زدگان به حراج گذاشته شد به این تعداد اضافه کنیم کلا 400 انزو فروخته شدن. در این مقاله لیست تعدادی از صاحبانش رو ارائه میدم.

 

مشخصات

 

موتور:

12 سیلنر 6 لیتری (5998 سی سی) با 4 سوپاپ در هر سیلندر و دو میل بادامک در بالا

سیستم سوخت رسانی موترونیک ME7 ساخت شرکت بوش

قطر سیلندر: 92 میلیمتر

کورس:       75.2 میلیمتر

660 اسب قدرت در 7800 دور

657 نیوتن متر گشتاور در 5500 دور

دور قرمز: 8200

 

عملکرد:

0-100:   3.6

0-200:   9.5

حداکثر سرعت:  350 کیلومتر در ساعت

 

گیربکس:

6 دنده نیمه اتوماتیک

نسبت دنده ها:          1:   3.15:1

                            2:   2.18:1

                            3:   1.57:1

                            4:   1.19:1

                            5:   0.94:1

                            6:   0.76:1

ضریب نهایی:                 4.1:1

 

بدنه:

طول:                    4702 میلیمتر

عرض:                 2035 میلیمتر

ارتفاع:                 1147 میلیمتر

فاصله ی دو محور:  2650 میلیمتر

وزن:                   1365 کیلوگرم ( به دلیل تغییر ملاحظات زیست محیطی وزن 1300 کیلوگرمی تعیین شده در پروژه ممکن نشد)

 

چرخها:

جلو: 245/35ZR19          

عقب:345/35ZR19         

 

ترمز:

دیسکهای کربن سرامیک برمبو( انزو اولین ماشین خیابانیی بود که از این نوع ترمز استفاده کرد)

قطر دیسک در جلو و عقب: 381 میلیمتر

 

اتومبیلهای ساخته شده بر اساس انزو:

 

مزراتی MC12 :

 این اتومبیل اولین ماشینی بود که از موتور انزو استفاده کرد. البته دور موتور رو محدود کردن تا قدرت به جای 660 اسب به 630 اسب محدود بشه. از این ماشین فقط 50 دستگاه ساخته شد و همه  یتونها مثل انزو به مشتریان مورد قبول مزراتی فروخته شدن. 0-100 این ماشین 3.8  و حداکثر سرعتش 330 کیلومتر در ساعت بود. این ماشین در واقع مدل خیابانی مزراتی MC12 بود که برای مسابقات جی تی ساخته شده . چون قوانین این مسابقات بدین شکله که حداقل باید 25 دستگاه از نوع خیابانی ماشین شرکت کننده در مسابقات باید فروخته بشه این ماشین شکل گرفت. علت اینکه فراری مستقیما با انزو در مسابقات شرکت نکرد از طرفی مشغول بودن فراری به مسابقات فرمول 1 و از طرف دیگر نیاز شدید مزراتی به مطرح شدن بود.

 

 

فراری FXX :

 این مدل دارای موتور حجیم تر شده  ی انزو به حجم 6.3 لیتر و قدرت 800 اسب بخار هست. این ماشین به هیچ وجه اجازه ی تردد در خیابانها رو نداره و به قیمت  1.3 میلیون یورو به مشتریان خاص فراری بر اساس یک برنامه برای بهینه سازی ماشینهای آینده ی فراری بر اساس نظرات مشتریان فروخته شد.

         

 

مزراتی Birdcage:

 این ابر اتومبیل به مناسبت 75 امین سالگرد تاسیس پینین فارینا و با همکاری شرکت موتورولا ساخته شد. شاسی این ماشین با انزو و MC12 مشترک بود ولی بعضی از منابع خبر از تولید 750 اسب بخار قدرت از موتورش دادن.

 

            

 

فراری P4/5 :

 این ماشین توسط پینین فارینا با استفاده از شاسی و موتور انزو برای یکی از مشتریان خاص فراری به نام جیمز گلیکنهاوس ساخته شده. در طراحی این ماشین از اتومبیلهای مسابقه ای لمان دهه ی 60 فراری الهام گرفته شده.

           

 

فراری 599GTB Fiorano :

 

 در جدیدترین جی تی لوکس فراری از موتور کوتاه تر شده ی فراری انزو با همون حجم ولی قدرت 620 اسب استفاده شده. البته قبلا توضیحات کاملی در مورد این مدل دادم.

 

انزو در تستهای مختلف:

انزو در تست مجله ی موتور ترند

با وجود اینکه اعداد رسمی مربوط به 0-100 و حداکثر سرعت فراری انزو واقعا سریع بودن ولی در تستهای مختلف رکوردهای به مراتب بهتری هم به دست اومد! به اعداد زیر توجه کنید:

صفر تا صد:

Car and driver: 3.3

Road & Track: 3.28

طی مسافت 400 متر:

Car and driver: 11.2s

Road & Track: 11.1s

Motortrend:      10.8s

بالاترین سرعتی هم که تا حالا با انزو ثبت شده مربوط به فستیوال gumball در افریقای جنوبی در یک جاده ی خارج شهری بوده که تونست به سرعت 366 کیلونتر در ساعت برسه!

             

انزو در افریقای جنوبی به سرعت ۳۶۶ کیلومتر رسید!

فایل pdf مجله ی road and track  از انزو

هرمایل= 1.609 کیلومتر

هر پوند=0.454 کیلوگرم

هر فوت= 0.305 متر

 

انزو در مقابل سایر ابر اتومبیلها:

در اینجا رکوردهای تعدادی از بهترین ابر اتومبیلهای جهان رو در مقایسه با انزو ارائه میدم. تمام این اعداد توسط مجله اتوموتوراسپرت آلمان بدست اومدن (البته این اعداد رو در مورد انزو هیچ مجله ای به طور جامع ارائه نداده پس من 0-100 و حداکثر سرعت رو از car and driver و 0-300 رو از اتو موتوراسپرت ارائه میکنم) :

 

                                       حداکثر سرعت  0-100   0-200   0-300

بوگاتی ویرون                                  402     2.5       7.4       18.2

فراری انزو:                                    350       3.3         _       26.1

لامبورگینی مورسیه لاگوlp640            340       3.4        11.2    31.8    

مرسدس مک لارن slr                       324       3.8        11.2    32.4

فورد جی تی                                  330       3.9       12.0     33.6      

 

   

گیربکس انزو:

انزو به هیچ وجه با گیربکس دستی ارائه نشد و فقط گیربکس نیمه اتوماتیک( فرمول 1) قابل سفارش بود. این گیربکس دارای دو حالت اتوماتیک و دستی بود. در حالت دستی دنده ها به میل راننده و توسط پدالهای پشت فرمان عوض میشن. هر بار که راننده یکی از این پدالها رو فشار بده  کامپیوتر کنترل کننده ی گیربکس کلاچ رو آزاد میکنه دنده رو عوض میکنه و دوباره کلاچ رو درگیر میکنه و در همین حین به فنرهای عقب ماشین دستور سفت تر شدن رو ارسال میکنه تا تکانهای ماشین در حین تعویض دنده کمتر بشه و همه ی این کارها در 150 میلی ثانیه انجام میشن.

 

توضیحاتی در مورد داخل کابین انزو:

انزو در کلاس خودش یکی از جادارترین کابینها رو داره. ولی ضبط یا شیشه برقی یا صندلی با تنظیم برقی داخلش پیدا نمیشه. بلکه این ماشین مثل یک ماشین مسابقه ای برای خیابونه. تنها وسیله ی رفاهی موجود تهویه مطبوع اونه.

 

 

دکمه ی استارت. در این ماشین ابتدا سوییچ رو که شبیه سوییچ ماشینای معمولیه در جاش قرار داده و میچرخونید تا چراغهای آمپرها روشن شده و علامت Check OK ظاهر بشه و بعد با استفاده از این دکمه استارت بزنین.

 

امضای انزو فراری. در تمام 400 انزوی فروخته شده امضای انزو فراری در این قسمت بین دو صندلی قرار داده شده.

 

سرعت سنج و دورسنج انزو. دور قرمز از 8000 دیده میشه ولی کنترلرهای موتور اجازه ی دور گرفتن تا 8200 رو میدن. اون صفحه ی کریستال مایع در گوشه ی پایین راست دور سنج نشانگر دنده است.

 

دکمه های سمت چپ فرمان: دو دکمه به رنگهای سرمه ای و آبی برای کنترل امکانات موجود بر روی صفحه ی LCD ماشین هستن و دکمه ی زرد رنگی که زیر اونها قرار داره برای بالا بردن جلوی ماشین بوسیله ی پمپ هوایی که در تعلیق جلو جاسازی شده هست تا صاحب انزو بدون ترس از گیر کردن کف ماشین از سرعت گیرها عبور کنه.

 

دکمه های سمت راست فرمان: دکمه ی سبز برای قرار دادن ماشین در حالت ریسه. در این حالت گاز تیزتر میشه و تعویض دنده ها به حداکثر سرعت خودشون میرسن و فرمان تیزتر و فنربندی سفت تر میشه ولی سیستم های الکترونیکی کمک راننده همچنان در کار راننده دخالت میکنن. این سیستم ها رو با دکمه ی قرمز رنگ زیر ریس میشه خاموش کرد. دکمه ی سفید زیری هم برای قرار دادن گیربکس در حالت دنده عقبه. بدین صورت که اول هر دو پدال پشت فرمون رو هم زمان میکشید تا دنده خلاص انتخاب بشه و بعد با نگه داشتن انگشت روی این دکمه علامت R در نشانگر دنده نمایان میه. و میتونید با برداشتن پا از رو ی ترمز دنده عقب برید.

اون دو تا فلش روی دسته های فرمون هم راهنمای ماشینن.

           

انزو در حالی که جلوی اون در بالاترین حده

صفحه lcd انزو

 

پدالهای گاز و ترمز انزو. این ماشین همونطور که قبلا هم گفته شد پدال کلاچ نداره.

 

شاسی انزو:

شاسی این ماشین به سبک ماشینای فرمول  به صورت تمام فیبر کربنی ساخته میشه. بدین صورت که در قطعه های مختلف مراحل شکل گیری و کوره رو طی میکنن و در نهایت با نوعی پرچ به هم متصل میشن. و یکی از محکمترین و بهترین شاسیهای جهان رو بوجود میارن.البته این شاسی در برگیرنده ی کابین راننده هم میشه. این شاسی در چند تصادف با سرعتهای بسیار بالا خودش رو به اثبات رسونده.

 

آیرودینامیک:

به مجرای هدایت هوا در وسط توجه کنید

در این ماشین از آیرودینامیک ماشینهای فرمول 1 الهام گرفته شده. بر عکس فراری F50 که از باله ی بزرگ عقب برای ایجاد نیروی رو به پایین استفاده میکرد این ماشین از طرحهای رو و زیر بدنه برای افزایش نیروی رو به پایین استفاده میکنه طوری که این نیرو در این ماشین در سرعت 300 کیلومتر در ساعت حتی بیشتر از f50 با اون باله ی بزرگ عقبشه و وزن کلی ماشین رو در این سرعت به بیش از 2 تن میرسونه! دماغه ی جلوی این ماشین جریان هوای جلوی ماشین رو به دو قسمت تقسیم میکنه و هوا رو به سمت دو هواکش بزرگ پشت درها منتقل میکنه. زیر ماشین هم از مجراهایی تشکیل شده که دارای باله هایی شبیه باله ی کوسه هستن تا سرعت هوای عبوری از زیر ماشین رو به حداکثر سرعت خودشون برسونن تا هوای اطراف ماشین در سرعتهای بالا اون رو به زمین بفشاره. در ضمن زیر این ماشین کاملا صاف و کاملا پوشیده شده است تا اختلالی در جریان هوا ایجاد نشه.

در این عکس مجراهای هوا و کف کاملا بدون درز و صاف انزو مشخصه

 

انزوی تیونینگ شده:

تنها شرکتی که جسارت تیونینگ انزو رو داشته شرکت معروف نوویتک روسو بوده که در چند سالی که به تیونینگ مدلهای مختلف فراری مشغوله برای خودش اعتبار خوبی بدست آورده. تیونینگهای این شرکت محدود به تعویض اگزوز و چراغها و در صورت درخواست مشتری تغییرات کامل با بهترین مواد ممکن در داخل ماشین بود.

 

مشخصاتFerrari Enzo Novitec :

قدرت:   680 اسب بخار

گشتاور:  660 نیوتن متر

0-100: 3.5 ثانیه

حداکثرسرعت: 370 کیلومتر در ساعت!

           

 

تعدادی از صاحبان انزو:

بزرگترین گردهمایی صاحبان انزو( ۶۰ فراری انزو در یک جا!)

- پاول آلن: شریک بیل گیتس در مایکروسافت

- شیخ حمد بن حمدان : یکی از شیوخ ابوظبی

- جرالد بارنز: صاحب فراری مزراتی جنوب کالیفرنیا و تاجر لباس

- نیکلاس کیج: بازیگر

- اریک کلاپتون: گیتاریست و خواننده

- جو کول: فوتبالیست

- لوییس پرز: راننده رالی

- والتر کورت: تاجر

- جیمز گلیکنهاوس: کارگردان و صاحب تنها فراری P4/5 تولید شده

- تومی هیلفیگر: طراح لباس

- جیمز کای( جامیراکوای): خواننده

- شیخ سلمان بن حمد الخلیفه: ولیعهد بحرین

- نیک میسون: درامر گروه موسیقی پینک فلوید ( انزویی که توسط برنامه تاپ گیر تست شد)

- موزه ی ماتسودا: بزرگترین کلکسیون از ماشینهای فراری خارج از اروپا و آمریکا

- پاپ ژان پل دوم: پاپ فقید که این انزو به قیمت 1.3 میلیون یورو به نفع سونامی زدگان فروخته شد.

- زهیر رانا: صاحب شرکت ZR Auto در کانادا

- حامد سالم آل صباح: یکی از اعضای خانواده ی سلطنتی کویت

- مایکل شوماخر: احتیاجی به معرفی نداره

- راد استوارت : خواننده ی راک

- ژان تود: رییس بخش فرمول 1 فراری

- گرگ ویتن: مهندس نرم افزار و یکی از اولین کارمندان مایکروسافت

 

** اگر هر چیزی جا افتاده یا سوالی دارید در نظرات بیان کنید. خوشحال میشم در حد توانم سوالات رو جواب بدم.**

جمع آوری و تالیف: علی ذوالفقار نسب

 

+ نوشته شده در  یکشنبه دوم دی 1386ساعت 19:54  توسط علی   |